btn_backtoindex
img_top_main

Interview

1
|
2

「ハイエンドでもローでもない、中庸で、そこにちょっとしたクセのあるものが気になるんです」

アーティストとのコラボレイトはよくやってらっしゃいますが、フォトグラファーとの取り組みは珍しいですね?

ジュリアン・オピーや宮島達夫、ジャック・ピアソンなどのアーティストとのコラボレイトはイメージが強いと思いますが、フォトグラファーとの取り組みもやったことはありますよ。ドイツの写真家、ヴォルフガング・ティルマンスと篠山紀信氏とは、以前にTシャツを作ったことがあって。今回のロバート・メイプルソープが3人目となりますね。

アーティストとのコラボレイトをする際には、どんなことを心掛けていらっしゃいますか?

僕がアーティストとのコラボを作る際に思うのは、“洋服を通してアーティストや芸術を知るきっかけになれば”ということ。今でこそライフスタイル提案型のブランドが増えましたが、僕らは14年前にSOPH.を立ち上げた当初からやって来ていますから。ただ良質な洋服を作る……、というだけではなくて。自分自身も若かりし頃、それこそブルース・ウェーバーやリチャード・アヴェドンなんかを、洋服を通して知りました。そこから自分なりに調べて写真集を買ったり、展覧会にいったりと見識が広がっていったんです。今日は家から、昔買ったなつかしのフォトTを引っぱり出してきました(笑)。色褪せたりサイズが大きかったりと、今は着られないですけど、こうして改めて見るとプロダクトとして非常に面白いですよね。

フォトTってそんなにたくさん発売されていたのですね。

歴代で言うといろんなフォトTがありましたよ。ブルース・ウェーバーやアヴェドンの他にも、カルバン・クラインの広告を撮っていたハーブ・リッツや、VOGUE誌のカバーなどで有名なスティーヴン・マイゼル、FACEやi-Dで活躍していたヴォルフガング・ティルマンス……。今考えてみると、90年代は結構いいフォトTが出まわっていましたね。アニエスベーなんかも積極的に展開していましたし。今日持ってきたもの以外にも、いろんなフォトグラファーのTシャツを持っていましたよ。ブルース・ウェーバーなんかは、偽物も出回るくらい人気がありましたね。正規販売のフォトTに関しては、オークションでも高値で取引きされています。

photo01 今回、ロバート・メイプルソープを使ってTシャツを作ろうと思ったきっかけは、どのようなものだったのですか?

たまたま良縁があって、UEのTシャツの展開とイメージが重なったのでやってみようかなと。メイプルソープの作品の中でも、僕は特に80年代に撮影された“フラワーシリーズ”が好きなんです。花の表現力はもちろんだけど、花を差している陶器なんかも良いモノ使ってるんですよね。そういう撮影小物も自身でコレクションしていたみたい。写真だけじゃなく、撮影で使った陶器などもオークションに出品されていますから。そういう背景も含めて面白いですよね。今回、UEのインラインでは“フラワーシリーズ”の写真のみを使っています。でも個人的には、メイプルソープの男っぽい写真にも興味があって。彼はセクシャルな写真で有名ですが、このTRAVERSEとのコラボで使ったような力強い写真も良いんですよね。だからUE以外のチャンネルでやるとしたらこれだなと思っていて。今回はTRAVERSEとの縁もあり、このデザインが実現しました。ちなみに黒ボディはUEでは展開していないので、このコラボのみでの展開です。

ご自身は、普段から写真を撮られたりされるのでしょうか?

ライカのM8を持っていますが、手ぶら主義なのでそんなに持ち歩くことがなくて……。写真を撮るのは好きですが、そこまで撮る機会が多い訳ではない。そういえばTRAVERSEにアップしている写真は、珍しくプライベートなものが多いんですよ。普段からファッション誌の取材でも、私物を見せたりするような企画は絶対にやらないので。TRAVERSEに上げている日常の写真は、自分的にはパンツ見せている!? くらいの勢いですよ(笑)。かなり貴重なショットです、あれは。

I try to make it an opportunity for our fans to get to know a new artist or an art piece through our clothes.

We've been aware of your past collaborations with modern artists but working with a photographer seems to be quite a rare case.

Our collaborations with artists as Julian Opie, Tatsuo Miyajima, and Jack Pierson may have had a very strong impression in the past but actually we have done work with photographers too.  We've created tee shirts with Wolfgang Tillmans and Kishin Shinoyama and with this Robert Mapplethorpe collaboration, it is our third time.

photo02 Where do you focus your consciousness when you collaborate with an artist?

When I create a collaboration, I try to make it an opportunity for our fans to get to know a new artist or an art piece. Nowadays, you see many labels encompassing a total lifestyle, but we've been doing that since our foundation 14 years ago. We're not only about creating quality garments.  Its also about giving something more to that. In my younger days,  I got to know photographers like Bruce Weber and Richard Avedon through buying clothes. I remember I would do my own research and go to a book store to find their photo books or go visit their exhibitions. My curiosity got me to dig deeper and acquire more knowledge of them.  Actually I've pulled out a few old photo tees from the back of my closet, that I had bought back in the day. The colours are faded out and the sizes are too large for me now, but looking at these again after decades, I can still say they are very  interesting products.

They used to sell vast numbers of photo tees back in the 90's didn't they?

Yes, looking back I can still recall many of them.  Apart from Bruce Weber and Richard Avedon, ones by Herb Ritts who used to shoot ads for Calvin Klein, Steven Meisel famous for his Vogue covers, and Wolfgang Tillmans from The Face and i-D were very special... You can say that there were many masterpiece photo-tees in in the 90's.  Agnes B was one label that was actively releasing photo tees too. I still have  many more that I couldn't bring to show you today and actually I have a whole collection of them.  I  remember Bruce Weber tees were so popular, we used to see alot of fake ones too. But ofcourse only the officially released products are still sold at a high price in auctions today.

Can you tell us what lead you to work with Robert Mapplethorpe's photos this time?

The image we wanted to create for UE's tee shirt range this season just synchronized with his photos. It seemed to be just the right combination and we were quite lucky to be connected.  Out of his works, I'm particularly a fan of the flower series taken in the 80's. The expression of the flowers  are definitely amazing but adding to that, the quality of the props used in the photos like the flower vases are top notch piece of work too. You can find them sold together with the photos at auctions at times and actually I am quite intrigued in collecting those items too. The whole package of being able to collect both the photo and its props is very entertaining to me. In UE's inline, we used only photos from the flower series but personally I 'm fond of his masculine photos too.  Mapplethorpe is known for his sexual photography, but his photos with bold, strong  themes used in this collaboration with TRAVERSE are amazing too. I had an idea in of working with those photos through a different output other than UE from before, and  TRAVERSE was the right place for it. In the UE inner line, we didn't make any collaborations in black, so this is the only place to get a hold of the black version tee.

Do you take photos yourself?

I own a Leica M8, but I like my hands to be free when I go out so I don't often take it with me. I do enjoy taking photos but don't really find many occasions to do so. To come to think of it, the photos I upload on TRAVERSE are very private ones. I just never do interviews that require to show my private belongings, so basically the photos of the daily life I upload here is similar to showing myself in underwear ! (laugh) A very rare series of photos, I must say.

1
|
2

OtherContent